سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جدیدترین نقدها

هزینه جشنواره فجر سی و ششم 1.2 میلیارد تومان کمتر از رقم پیشنهادی در بودجه 96

بودجه صرف شده برای برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به منظور «سیاست شفاف‌سازی» وزارت ارشاد اعلام شده که نشان می‌دهد صرفه‌جویی قابل توجهی صورت گرفته است. یک سال پیش بودجه پیشنهادی برگزاری جشنواره فجر در سال 96 (دوره سی و ششم) از سوی سازمان سینمایی 5 میلیارد و 800 میلیون تومان بود و رقمی که امروز اعلام شده، بیش از یک میلیارد تومان از این پیشنهاد کمتر است.

رمضانعلی حیدری معاون توسعه، مدیریت و منابع سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری هزینه‌های این دوره از جشنواره را چهار میلیارد و ششصد و سی و نه میلیون و پانصد و هشتاد و دو هزار و ششصد تومان اعلام کرده و گفته است: «باتوجه به رویکرد کاهش اتکای مالی جشنواره‌ها به بودجه دولتی، کم شدن هزینه‌ها در جشنواره سی و ششم بی‌سابقه بوده و در هشت دوره اخیر کمترین رقم را به خود اختصاص داده است.»

به نظر می‌رسد بی سابقه بودن این رقم درست است. اسفند سال گذشته محمد خزاعی که دبیر سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر (در سال 90) بود، گفته بود: «ما خودمان برای برگزاری جشنواره فجر سی‌ام که بخش ملی و بین‌المللی‌اش با هم برگزار می‌شد، حدود 5 میلیارد تومان هزینه کردیم و همان سال حدود پنج روز پس از برگزاری جشنواره سازمان بازرسی کل کشور ورود کرد و تمام اسناد و مدارک مالی بررسی شد و در نهایت یکی از نماینده‌های سازمان زنگ زد و به ما گفت که بهترین و شفاف‌ترین جشنواره فجر را برگزار کرده‌ایم و از این بابت از ما تشکر کرد.»

این اعلام ارقام وقتی رخ داد که یک نماینده مجلس در اسفند 95 در تلویزیون از بودجه 58 میلیارد تومانی برای دو جشنواره ملی و جهانی فجر سخن گفت. اما با توضیح روابط عمومی سازمان سینمایی مشخص شد که رقم پیشنهادی در بودجه سال 96 یک دهم این مقدار است.

در اطلاعیه روابط عمومی آمده بود: «کل بودجه حمایت از برگزاری جشنواره‌های فیلم فجر (فجر داخلی ، فجر جهانی) 117000 میلیون ریال (یازده میلیارد و هفتصد میلیون تومان) است که با توجه به هدف کمی آن، یعنی 2 جشنواره هزینه واحد آن در ستون هدف کمی مبلغ 58500 میلیون ریال (یعنی 5 میلیارد و 850 میلیون تومان برای هر جشنواره) آورده شده است.»

این رقمی بود که سال گذشته برای دو جشنواره جهانی و ملی فجر در سال 96 پیشنهاد شده بود. حالا به نظر می‌رسد صرفه جویی سازمان سینمایی که از قبل برگزاری وعده داده می‌شد، رخ داده است. بودجه 4.6 میلیارد تومانی برای برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر کمتر از رقم پیشنهادی در لایحه بودجه امسال بوده است.

حذف برج میلاد به عنوان «کاخ جشنواره» و کاهش تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره سی و ششم می‌تواند از دلایل کم شدن هزینه‌های برگزاری این رویداد باشد.